5 lépés, ami segít, hogy átvészelj egy válságos időszakot




Amikor érezni lehet egy válság előszelét, sokan kezdenek B és C terveket készíteni, és vannak néhányan, akik azonnal, gyökeresen átrendezik a cég kiadásait. A tervek készítése mindenképp szükséges, a költségek átrendezését, visszavágását azonban már érdemes jól megfontolni.

Amikor érezni lehet egy válság előszelét, sokan kezdenek B és C terveket készíteni, és vannak néhányan, akik azonnal, gyökeresen átrendezik a cég kiadásait. A tervek készítése mindenképp szükséges, a költségek átrendezését, visszavágását azonban már érdemes jól megfontolni. 


Miért bánod meg később, ha a marketing költségeket vágod vissza?

Kézenfekvőnek tűnik, hogy először a nem létfontosságú kiadásokat csökkented, és ezekbe tartozónak érezheted a marketinget is. Van azonban ezzel az elképzeléssel egy probléma. 

Ha a marketing kiadásaidat csökkented, azzal az új vevők megszerzésére fordított összeget csökkented. Biztos, hogy abban az időszakban, amikor nehezebb hónapok jönnek, jó döntés épp a vevőszerzésből visszavenni? 

Hogyan jönnek majd az új vásárlók, miből lesz több bevételed, ha minimalizálod a keretet, amit ennek megszerzésére fordítasz? 

A stabil cégek épphogy rákapcsolnak a marketingre akkor, amikor mindenki más visszavesz a költésekből, és ennek jó oka van. 

Fel tudják mérni azt, hogy ezekben az időkben sokan kiesnek a piacról, legyen szó hirdetésekről, posztokról vagy hírlevelezésről, ezáltal olcsóbb és hatékonyabb lehet a marketing tevékenységük. Arról nem is beszélve, hogy a marketingből kivonuló cégek hagyta űrt egy okos versenytárs töltheti be. 

Gondolj csak bele, nem lenne ésszerűbb most ott lenni a piacon és azt sugallni a vevőknek, mi rendben vagyunk? 

 

5 lépés válság esetén

 

Mit tegyél akkor, ha érzed a válság előszelét?

Természetes, hogy nem érzed magad komfortosan ebben a helyzetben, és árgus szemekkel figyeled a piacot. Higgadt helyzetfelmérésre és okos döntésekre van most szükséged, de ez nem egyenlő azzal, hogy komplett tételeket, szolgáltatásokat, partnerségeket húzol ki a listádról. 

 

  1. Először is számolj!

 

Legyen a fejedben (és a füzetedben) egy pontos terv arra, hogy mik azok az alapvető költségek, amelyeket mindenképpen elő kell teremtened:

  • bérleti díjak
  • alkalmazottak bére
  • rezsiköltség
  • logisztikai költségek
  • gyártási költségek 
  • stb.

 

2. Kalkuláld ki a szükséges forgalmat! 

 

Ha mindez megvan, már azt is látod, mekkora havi forgalom szükséges ahhoz, hogy ezeket a költségeket elő tudd teremteni. Ezt jegyezd fel!

Legyen terved az ideális működésre, és egy jobb, illetve rosszabb esetre is. Tudd, hogy mit fogsz tenni a plusz pénzzel akkor, ha a hónap a vártnál sokkal jobban sikerül, és mihez kezdesz akkor, ha beüt 2-3 olyan hónap, amikor nem lesz meg az elvárt minimum. 

 

3. A pontos vevőszám meghatározása

 

Pontosan tudnod kell, hogy mennyi vevőre és milyen kosárértékkel van szükséged ahhoz, hogy minden hónapban, minden körülmények között fedezni tudd a céged működési költségeit. 

Nem elég egy átlagos bevételt számolni, ezt pontosítanod kell. Legyen meg fejben, hogy mennyi vásárló, milyen kosárérték, hány eladás a cél! Ez nem csak neked segít a hónapot monitorozni, hanem a csapatodnak vagy az ügynökségednek is óriási segítség, hiszen van viszonyítási alapjuk. 

 

4. Mérd fel, hogy jelenleg hol állsz a minimum vásárlási számhoz képest!

 

Éppcsak eléred? Magasan tudod hozni? 

Ha már tervezel, azt is lásd, hogy honnan hova tartasz! Épp csökkenőben vannak az eredmények, vagy téged még egyáltalán nem érint a válság, sőt, épp jó szériában vagy? 

Ne hallgass a negatív hangokra és ne ess kétségbe, gyakran a valós számok jobbak, mint gondolnád!

 

5. Ezek alapján egyeztess a csapattal, a marketingeseddel vagy az ügynökségeddel arról, hogy mik a célszámaid!

A kommunikáció ebben a helyzetben kiemelten fontos, ezt nem lehet eléggé hangsúlyozni. A bizonytalanság mérgező a csapatodra nézve, és rossz irányba terelheti az együttműködéseidet is. 

Legyen mindenki számára világos:

  • Mi az, amit mindenképpen hoznotok kell eredményként egy hónapban?
  • Mik legyenek azok a célszámok, amiket be kell tartani például egy új vásárlóra eső költség esetében?
  • Mi az a vásárlási szám, ami alá nem eshetünk be?

Ha higgadtan gondolkodsz, számolsz, tervet készítesz és együttműködsz, akkor sokkal jobb esélyekkel indulsz, mint azok a cégek, akik automatikusan csak visszavágják a marketing költségeiket, majd pedig nem értik, miért tépázza őket még jobban a válság!