Kézenfekvőnek tűnik, hogy először a nem létfontosságú kiadásokat csökkented, és ezekbe tartozónak érezheted a marketinget is. Van azonban ezzel az elképzeléssel egy probléma.
Ha a marketing kiadásaidat csökkented, azzal az új vevők megszerzésére fordított összeget csökkented. Biztos, hogy abban az időszakban, amikor nehezebb hónapok jönnek, jó döntés épp a vevőszerzésből visszavenni?
Hogyan jönnek majd az új vásárlók, miből lesz több bevételed, ha minimalizálod a keretet, amit ennek megszerzésére fordítasz?
A stabil cégek épphogy rákapcsolnak a marketingre akkor, amikor mindenki más visszavesz a költésekből, és ennek jó oka van.
Fel tudják mérni azt, hogy ezekben az időkben sokan kiesnek a piacról, legyen szó hirdetésekről, posztokról vagy hírlevelezésről, ezáltal olcsóbb és hatékonyabb lehet a marketing tevékenységük. Arról nem is beszélve, hogy a marketingből kivonuló cégek hagyta űrt egy okos versenytárs töltheti be.
Gondolj csak bele, nem lenne ésszerűbb most ott lenni a piacon és azt sugallni a vevőknek, mi rendben vagyunk?
Természetes, hogy nem érzed magad komfortosan ebben a helyzetben, és árgus szemekkel figyeled a piacot. Higgadt helyzetfelmérésre és okos döntésekre van most szükséged, de ez nem egyenlő azzal, hogy komplett tételeket, szolgáltatásokat, partnerségeket húzol ki a listádról.
Legyen a fejedben (és a füzetedben) egy pontos terv arra, hogy mik azok az alapvető költségek, amelyeket mindenképpen elő kell teremtened:
2. Kalkuláld ki a szükséges forgalmat!
Ha mindez megvan, már azt is látod, mekkora havi forgalom szükséges ahhoz, hogy ezeket a költségeket elő tudd teremteni. Ezt jegyezd fel!
Legyen terved az ideális működésre, és egy jobb, illetve rosszabb esetre is. Tudd, hogy mit fogsz tenni a plusz pénzzel akkor, ha a hónap a vártnál sokkal jobban sikerül, és mihez kezdesz akkor, ha beüt 2-3 olyan hónap, amikor nem lesz meg az elvárt minimum.
3. A pontos vevőszám meghatározása
Pontosan tudnod kell, hogy mennyi vevőre és milyen kosárértékkel van szükséged ahhoz, hogy minden hónapban, minden körülmények között fedezni tudd a céged működési költségeit.
Nem elég egy átlagos bevételt számolni, ezt pontosítanod kell. Legyen meg fejben, hogy mennyi vásárló, milyen kosárérték, hány eladás a cél! Ez nem csak neked segít a hónapot monitorozni, hanem a csapatodnak vagy az ügynökségednek is óriási segítség, hiszen van viszonyítási alapjuk.
4. Mérd fel, hogy jelenleg hol állsz a minimum vásárlási számhoz képest!
Éppcsak eléred? Magasan tudod hozni?
Ha már tervezel, azt is lásd, hogy honnan hova tartasz! Épp csökkenőben vannak az eredmények, vagy téged még egyáltalán nem érint a válság, sőt, épp jó szériában vagy?
Ne hallgass a negatív hangokra és ne ess kétségbe, gyakran a valós számok jobbak, mint gondolnád!
5. Ezek alapján egyeztess a csapattal, a marketingeseddel vagy az ügynökségeddel arról, hogy mik a célszámaid!
A kommunikáció ebben a helyzetben kiemelten fontos, ezt nem lehet eléggé hangsúlyozni. A bizonytalanság mérgező a csapatodra nézve, és rossz irányba terelheti az együttműködéseidet is.
Legyen mindenki számára világos:
Ha higgadtan gondolkodsz, számolsz, tervet készítesz, együttműködsz és egy átfogó online marketing kampányt dolgozol ki, akkor sokkal jobb esélyekkel indulsz, mint azok a cégek, akik automatikusan csak visszavágják a marketing költségeiket, majd pedig nem értik, miért tépázza őket még jobban a válság!