Az örök kérdés és talány, ami minden vállalkozót foglalkoztat. Sőt, nemcsak őket, hanem mindenkit, aki egy cég kommunikációjával, marketingjével kapcsolatba kerül. A legnagyobb kihívás pedig az, hogy a kezdeti lendület után már nem tudja miről, hogyan alkosson tartalmat. Ha pedig ez megtörténik, még nehezebb újra örömmel írni, nemhogy folyamatosan. Nézzük meg azokat a pontokat, amik segíteni fognak!
Két részre bontottuk a témát, mivel alapvetően nemcsak a téma- és ötlethiány az, ami gondot okoz. Ezeket megelőzi az, hogy kevésbé, vagy egyáltalán nem foglalkozunk a kommunikációs csatornáinkkal. Ezért először ezeket tegyük rendbe, ezt követően pedig a második részben a tematikával, örökzöld tartalmakkal fogunk foglalkozni.
Nem győzzük eleget hangsúlyozni. Mindenféle oldalt létrehozunk, amik pár hét alatt kifulladnak és még idegesítenek is. De hol is vannak ezek? Melyiket miért kezdtük el használni? Mi hol vagyunk jelen?
Facebook oldal, Facebook csoport, LinkedIn oldal, Instagram, Twitter, TikTok, YouTube, és ez csak néhány a lehetőségek tárházából… Nem csoda, hogy gyakran azt is elfelejtjük, mi mindenünk van.
Ezért az első lépés, amelyet mi magunk is elvégzünk mint online marketinges, hogy megnézzük, mivel is rendelkezünk. E nélkül nehéz azt meglátni, mi működik, mi kevésbé, mi nem, és mi az, ahol fejleszteni kell, vagy éppen új felületet is elkezdjen használni a vállalkozás.
Az előző pontból kiderült, hogyan áll jelenleg a vállalkozás kommunikációja. Néha haboznak az ügyfelek, hogy még a kezdetén vannak, vagy azt mutassák meg, hogy valamit elhanyagoltak, de ezt a terhet szeretnénk levenni pontosan azzal, hogy sebességet és minőséget váltunk.
Van olyan kép, ami akár Instagrammon, akár Facebookon is jól mutat, míg LinkedIn-re nem felhasználható, ugyanakkor videós posztként ott, sőt akár YouTube-on is megjelentethető. A különböző alkalmazások segítségével pedig ezek is jóval könnyebben kezelhetőek.
A tervek pedig pontosan ebben fognak segíteni: a kommunikáció fenntartásában, termékek, szolgáltatások kiemelésében (kampányokkal), és azzal, hogy a cég életútját, fejlődését is bemutatja.
A tervezés tehát jóval többről szól, mint ahogy azt elsőre gondolnánk, és már az előzőekből is látható, hogy ha végig megyünk egy adott listán, akkor jelentős része tervezhető.
Mi a célja és kinek szól?
Ha pedig kommunikálunk, két fontos dolgot is érdemes kiemelni. Az egyik az, hogy a kommunikációnak mindig van célja. Egy fontos állomás megosztása, újítás bejelentése, termék bevezetése, mind okot ad a kommunikálásra.
Ez a vállalkozás oldala, de kinek is írunk, kihez is beszélünk? Fiatalokhoz, idősebb korosztályhoz, olyanokhoz, akik megtakarításra keresnek példát, lehetőségeket, vagy azokat, akik luxuscikkeket keresnek? Vegánokhoz? Nem mindegy, ugye?
Az emberek szeretik a fix pontokat. Azokat, amikre számíthatnak. Az ismerős közegre, színekre, kollégákra, különösen, ha van személyes találkozásra lehetőség. Gondoljunk csak az elmúlt időszakra, amikor sokan kivárták a fodrászuk, körmösük, kozmetikusuk nyitását. Nem cseréltek, nem váltottak, és nem csak azért, mert bezártak és nem tudtak volna máshová menni.
Hogyan használd ezt a kommunikációdban?
Vedd alapul azokat, akik követnek! Mutasd be a termékeid, szolgáltatásaid! Ahogy folyamatosan érkeznek hozzád újabb és újabb követők, számukra egyáltalán nem lesz világos az összes, hiszen többnyire egy szolgáltatás, termék miatt kapcsolódtak hozzád.
Foglalkozz velük, kérdezd meg őket, hallgasd meg, amit mondanak, és alkalmazd a kommunikációdban, válaszolj nekik és kezeld a kifogásaikat, osszák meg örömüket, kérdéseiket egyaránt.
Ha pedig úgy érzed, ez neked sok, nem megy, akkor gondold meg, hogy kiszervezed a kommunikációd. Itt rögtön érdemes azt is tisztázni, hogy az outsourcing által nem mentesülsz az alól, hogy ránézz, hogy megnézd az eredményeket, de a mindennapi kommunikációt, azt, ami számodra teher, levehetik a válladról.
Ha mindezeket végigveszed, akkor látni fogod, hogy a kommunikáció is, éppúgy, mint bármelyik terület, ami a vállalkozásodhoz kötődik (pénzügy, termékpiramis, és még sorolhatnánk), fontos, és mindegyik lefed különböző szakterületeket. Akkor fog igazán gördülékennyé válni, ha tudjuk mink van, és hol vannak elakadásaid, hol tart jelenleg a vállalkozásod, most kifejezetten a marketingre és a kommunikációra fókuszálva.
A következő részben az állandó és a változó tartalmakról, az időzítésről fogunk írni, amelyekkel el tudsz indulni, vagy ha nem is te magad fogsz posztokat írni, tisztában leszel azzal, hogy mi történik a kommunikációdban.